מאי שנא רישא ומאי שנא סיפא? [מדוע שונה הדין ברישא של המשנה מאשר בסיפא?]
… אמר רבא: סיפא אתאן [הסיפא באה ללמד על] לתינוקות של בית רבן, ומתקנת יהושע בן גמלא ואילך.
דאמר רב יהודה אמר רב: ברם זכור אותו האיש לטוב ויהושע בן גמלא שמו, שאלמלא הוא נשתכח תורה מישראל.
שבתחלה, מי שיש לו אב – מלמדו תורה, מי שאין לו אב – לא היה למד תורה.
מאי דרוש? “ולמדתם אותם” (דברים יא, יט) – ולמדתם אַתֶּם.
התקינו שיהו מושיבין מלמדי תינוקות בירושלים.
מאי דרוש? “כי מציון תצא תורה” (ישעיהו ב, ג).
ועדיין מי שיש לו אב – היה מעלו ומלמדו, מי שאין לו אב – לא היה עולה ולמד.
התקינו שיהו מושיבין בכל פלך ופלך, ומכניסין אותן כבן ט”ז כבן י”ז, ומי שהיה רבו כועס עליו – מבעיט בו ויצא.
עד שבא יהושע בן גמלא ותיקן, שיהו מושיבין מלמדי תינוקות בכל מדינה ומדינה ובכל עיר ועיר, ומכניסין אותן כבן שש כבן שבע.